bulling

Пам’ятка для батьків: “ФОРМУЄМО ВОЛЬОВІ ЯКОСТІ В ДИТИНИ”

Допомагаючи своїй дитині набути вольових якостей, пам’ятайте, що:
— навантаження має відповідати можливостям дитини;
— якщо дитина виконує завдання без особливих зусиль, необхідно давати їй більш складні завдання;
— якщо перед дітьми ставляться лише дуже легкі для них задачі, воля не тренується;
— необхідно штучно створювати перешкоди, які необхідно подолати;
— необхідно сполучати інтелектуальні та фізичні навантаження;
— не можна перевантажувати дітей, щоб не отримати зворотного результату (нервові розлади і, як наслідок, байдужість, апатія тощо).
Воля є важливим чинником морального розвитку особистості, основою свідомого дотримання правил поведінки, забезпечує вибір способу поведінки відповідно до загальнолюдських норм моралі, інколи навіть усупереч власним бажанням і потягам.
Особливо відповідальним для розвитку волі є період, під час якого формується самостійність дитини, яка намагається звільнитися з-під опіки дорослих, хоч і не володіє ще достатніми уміннями і навичками. Нав’язування волі дорослого у цей час може спричинити порушення поведінки дитини — негативізм.
У цей найвідповідальніший період виховання вольової поведінки дитини батьки не завжди можуть обрати доцільні способи педагогічного впливу, розібратися в суті та причинах негативізмів.
Важливо лише знати, як допомогти своїм дітям, і не втрачати віру в них, навіть коли вони самі в собі зневірюються.
1. Дайте собі слово не висловлювати гнів чи розчарування у формі биття дитини або інших проявів фізичної агресії, і нехай ця обіцянка стане вашою відправною точкою, межею, за яку ви ніколи не будете переступати. Якщо ви не приймете на себе зобов’язань, ніщо не зможе утримати вас від використання старих моделей виховання.
2. Переосмислюйте свою роль у вихованні дітей і відходьте від спроб примушувати, маніпулювати, припрошувати й силувати дитину чи використовувати будь-яку іншу тактику контролю її поведінки. Замість цього розвивайте в дитини прагнення до співпраці на основі її віри в те, що ви приймаєте правильні рішення й хочете, щоб дитина росла щасливою та захищеною. Для цього необхідно переспрямувати всю ту енергію, яку ви використовували, намагаючись контролювати поведінку дитини (зовнішній контроль), на розвиток взаємозв’язку з нею й моделювання того типу поведінки, який ви хочете заохочувати (на внутрішній контроль).
3. Слідкуйте за тим, який приклад ви показуєте дитині. Якщо безпосередньо зараз у відповідь на недостатнє прагнення дитини до співпраці з вами ви наполягаєте на своєму й реагуєте за допомогою гніву та демонстрації сили, яку поведінку ви моделюєте? Упертість і відсутність емоційного контролю (тобто дорослі істерики). Якщо замість цього ви налагоджуєте зв’язок з дитиною, зацікавлюєте її творчими способами вирішення проблем і намагаєтесь разом знайти рішення наявного питання, що ви моделюєте? Компроміс, винахідливість і співробітництво. Безумовно, цінні уроки життя!
4. Працюйте над собою. Нагадуйте собі про те, що до емоційних спалахів призводять ваші власні емоції, хвилювання й очікування, а не поведінка вашої дитини. Спитайте в себе, чому ви засмучені. Досліджуйте свої внутрішні спонукальні мотиви. Навчіться справлятися з ними внутрішньо й не допускайте зовнішніх реакцій.
5. Виберіть предмет певного кольору, який допоможе вам зберігати самоконтроль, тобто те, на що можна подивитись або доторкнутись, коли ви відчуєте, що знову повертаєтесь до старого мислення й моделей поведінки. Це може бути намисто, браслет чи брелок у кольорі, що відбиває суть батька, яким ви хочете стати, тобто предмет, який допоможе вам зберігати зосередженість на шляху до мети.
Кольори мають психологічне значення, тому корисно вибирати синій колір, який є кольором миру й довіри; бірюзовий – колір спілкування, рожевий – колір безмежної любові, колір гармонії.
Зрушення вашого мислення від очікування або вимоги слухняності до співпраці, розуміння дитини та зв’язку з нею є першим і найбільш важливим кроком на шляху до більш м’якого стилю виховання й мирної сім’ї. Тому, замість фрази «Якщо ти не прибереш за собою посуд у раковину, то не отримаєш морозиво на десерт», спробуйте сказати: «Дай мені знати, коли ти збереш посуд у мийку, щоб я могла дати тобі морозиво».

Коментарі